Dzięki Zintegrowanym Inwestycjom Terytorialnym Szczecin otrzyma 70 procent dofinansowania drugiego etapu przebudowy torowisk tramwajowych. Modernizacja dotyczy m.in. sieci w ciągu od alei Niepodległości po pętlę na Niebuszewie, alei Powstańców Wielkopolskich i na placu Szarych Szeregów, węzła Wyszyńskiego. W sumie z unijnego programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-20 Szczecin otrzyma 174,7 miliona złotych.
To kolejne duże przedsięwzięcie inwestycyjne realizowane przez członków Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego dzięki ZIT-om - mówi Roman Walaszkowski, dyrektor biura Stowarzyszenia SOM. - Nowoczesna infrastruktura będzie służyła mieszkańcom całej metropolii. Dzięki nowym torom komunikacja publiczna będzie bardziej atrakcyjna, pasażerowie pojadą szybciej i w bardziej komfortowych warunkach.
Wartość całej inwestycji przekracza 334,5 miliona złotych brutto. Szczecin otrzyma z funduszy unijnych 70 procent wydatków kwalifikowanych czyli 174,7 mln. Za te pieniądze do 2023 mają być zmodernizowane torowiska wraz z siecią trakcyjną w ciągu alei Niepodległości - Wyzwolenia, Kołłątaja po pętlę na Niebuszewie, od placu Żołnierza Polskiego, przez pl. Hołdu Pruskiego po pl. Rodła oraz w ciągu al. Powstańców Wielkopolskich po pętlę na Pomorzanach. Roboty ruszą także na Mickiewicza od mostu Akademickiego do skrzyżowania z ul. Brzozowskiego, a także na placu Szarych Szeregów i węźle Wyszyńskiego. Zmodernizowane tory wraz z siecią pojawią się także na trasie „trójki” i szóstki” od ulicy Podwale, przez Kolumba po pętlę na Pomorzanach oraz w ciągu ulicy Nowej wraz ze skrzyżowaniem pod wiaduktem kolejowym.
Tramwaje Szczecińskie wzbogacą się także o nową infrastrukturę zasilającą i przebudują zajezdnię Golęcin.
- Dla nas jest także istotne, że budujemy spójny system komunikacji publicznej - podkreśla dyrektor Walaszkowski. - Poszczególne inwestycje ZIT-owskie realizowane przez członków SOM w połączeniu z budową Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej sprawią, że transport publiczny stanie się atrakcyjną i realną alternatywą dla stania w korkach jadąc samochodami osobowymi.
W ramach projektu zrealizowane zostaną następujące inwestycje:
- Przebudowa torowiska wraz z siecią trakcyjna: w ciągu al. Niepodległości - Żołnierza Polskiego - al. Wyzwolenia - pl. Rodła do Ronda Giedroycia; w ciągu ul. Kołłątaja ul. Asnyka - pętla Niebuszewo; w ciągu pl. żołnierza Polskiego - pl. Hołdu Pruskiego - ul. Matejki - ul. Piłsudskiego (do pl. Rodła). Realizacja 2019-2021.
- Przebudowa torowiska wraz z siecią trakcyjną w ciągu al. Powstańców Wielkopolskich do pętli Pomorzany wraz z rozbudową pętli oraz niezbędną przebudową układu drogowego. Realizacja 2020-2021.
- Przebudowa torowiska wraz z siecią trakcyjną w ciągu ul. Mickiewicza od mostu Akademickiego do skrzyżowania z ul. Brzozowskiego (z przejazdem). Realizacja 2020.
- Przebudowa torowiska wraz z siecią trakcyjna na pl. Szarych Szeregów. Realizacja 2020.
- Przebudowa torowiska wraz z siecią trakcyjna w węźle Wyszyńskiego. Realizacja 2019-2020.
- Przebudowa zajezdni tramwajowej Golęcin. Realizacja 2020-2020.
- Przebudowa Podstacji prostownikowej Kolumba. Realizacja 2021-2023.
- Budowa podstacji prostownikowej Chmielewskiego. Realizacja 2019-2020.
- Przebudowa Podstacji prostownikowej Kaszubska. Realizacja 2018-2019.
- Przebudowa torowiska wraz z siecią trakcyjna w ciągu ul. Nabrzeże Wieleckie na wysokości ul.: Podwale - ul. Kolumba - Chmielewskiego - Smolańska - Budziszyńska - do rozjazdów przed pętlą Pomorzany oraz w ciągu ul. Nowa od wiaduktu kolejowego - pl. Ratuszowy - ul. Dworcowa na wysokości hotelu Novotel wraz z dodatkową relacją pod wiaduktem. Realizacja 2020-2021.